maandag 1 april 2013

Vluchten!!???

Vele mensen schijnen te denken dat de keuze om te emigreren alles te maken heeft met ontvluchten. Lees boeken over emigreren dan wordt dat beeld bevestigd. Vlak voor ik ging emigreren dacht ik dat ik ook maar eens boeken over het onderwerp moest gaan lezen.. Dus Pat op haar vrije dag naar de bieb, via de 'online' catalogus in de bieb opgezocht waar de sectie over emigratie en reizen was. De maximale 5 boeken uitgezocht, deze met de speciale bieb chipknip zelf ingescand en gedemagnetiseerd(ja de moderne techniek is zelfs in de bibliotheek terug te vinden....) Eenmaal thuis een kop koffie gemaakt en er eens goed voor gaan zitten. Ik begon met een praktisch boekje, het stond vol met checklists. Wat te doen voor je vertrekt. Abonnementen opzeggen, verzekeringen opzeggen, nieuwe verzekeringen afsluiten, je baan opzeggen, je uitschrijven. Check, check, check.... Dit leek me allemaal behoorlijk logisch. Daarna kwam het stukje afscheid nemen en voor wie je allemaal feestjes moest gaan organiseren... Ik houd wel van een feestje, maarre hallo waar haal je dat geld vandaan als je een bedrijf gaat starten in een ander land??!! En volgens mij is het toch persoonlijker om op kleinere schaal afscheid te nemen van mensen. Mijn lieve collega's en vrienden hadden wel het één en ander georganiseerd en ik heb me zeker vermaakt!! Het volgende boek begon met een hoofdstuk over alles wat er mis is in Nederland, de regelgeving, de betutteling, het weer, de economie en zelfs over de (negatieve) invloed van immigranten in Nederland!? Wat moet ik daar nou mee?? Alsof wij Nederlandse emigranten zoveel positiefs toevoegen aan de landen waar wij heen trekken... Tijd voor boek 3, 4 en 5... Helaas bleken deze ongeveer dezelfde inhoud te hebben.. Oftewel dezelfde dag ging ik weer naar de bieb om de boeken snel in te leveren... Ik denk dat iedereen die gaat emigreren zijn/haar eigen beweegredenen heeft, maar naar mijn mening zou je toch echt niet moeten gaan emigreren om iets te ontvluchten. Vele mensen hebben mij gevraagd en vragen nog steeds. Waarom dan Pat? Het zou fijn zijn als ik daar een concreet antwoord op zou kunnen geven, maar dat concrete antwoord heb ik na bijna 3 jaar nog steeds niet, dus ik vrees dat ik dat schuldig zal moeten blijven... Vage antwoorden heb ik voldoende;). Het is een onbeschrijfelijk gevoel. Ik voel me beter op mijn plek in Ghana. Ik geniet van de mensen, het buiten leven, de natuur, van mijn werk, de gasten in het guesthouse en ga zo maar door. De mensen die mij in Nederland al kenden en die me op komen zoeken zeggen dat ze het aan me kunnen zien. Ik ben héél erg blij dat mijn keuze om te emigreren niks met ontvluchten te maken had!! Ok, op dit moment sneeuwt het nog in Nederland terwijl we hier bijna wegsmelten van de hitte en dit laatste heeft toch mijn voorkeur. Maar regels, betutteling en al die dingen meer zijn er ook in Ghana! Sterker nog ik heb hier in Ghana meer met regeltjes en bureaucratie te maken dan ooit in Nederland. Maar ja als ik dan na een 'regeldag' op mijn terras kan zitten met een koud 'Star' biertje, ach wie doet me dan wat??!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten