dinsdag 15 maart 2011

Ghanese immigratie

Ik ben inmiddels 10 maanden in Ghana en nog steeds op een toeristenvisum. Het is niet dat ik niet op de correcte manier hier wil verblijven, dus met een werkvergunning, maar het is het oooo zo trage systeem. Nou weet ik dat het in Nederland soms even traag gaat, maar ik heb alleen ervaring met het Ghanese stelsel..

Ik heb een paar weken geleden na zo’n 8 maanden wachten en een bom duiten te hebben betaald een brief van het ‘Ghana investment promotion centre’ waarmee ik naar immigratie kon voor mijn werkvergunning. Daar kreeg ik een lijstje mee met documenten die ik moest regelen alvorens ik daadwerkelijk de werkvergunning mocht aanvragen.
In de afgelopen paar weken het lijstje afgewerkt. Verklaring omtrent gedrag van justitie, zelf een contract in elkaar gesleuteld, alle registratie documenten gekopieerd en 2 dagen in een ziekenhuis doorgebracht voor een medische verklaring.

Nou zou je denken dat ik behoorlijke onderzoeken heb ondergaan als ik 2 dagen in het ziekenhuis ben geweest. Nee dus, ik weet nu wat mijn bloedgroep is, hoeveel ik weeg, niet hoe lang ik ben want er was geen meetlat te bekennen in het ziekenhuis... Ook weet ik dat ik geen sikkelcel syndroom heb, dat ik er gezond uitzie en dat er malaria-parasieten in mijn bloed zitten/zaten. Voordeel dus van dit ‘grondige’ medische onderzoek is dat ik aan de medicijnen kon voordat ik ziek werd van malaria...

Maar goed vandaag was dus de dag waarop ik mijn werkvergunning ging aanvragen. Bij immigratie aangekomen werd ik geholpen door een dame die de hele tijd aan het bellen was. Ik zou zeggen laat haar lekker bellen en laat één van de andere 20 medewerkers die in mijn optiek weinig te doen hebben me helpen. Maar wie ben ik?

Allereerst lagen mijn papieren niet op de juiste volgorde(hoe moet ik weten wat de juiste volgorde is??), dus onder veel gezucht werd alles op volgorde gelegd. Daarna moest ik eerst een kopie van mijn aanvraagformulier gaan maken, totdat ze vroeg waar mijn ‘application letter’ was. Waarop ik antwoord dat ik die toch moest gaan kopieren?? Nee, zegt ze, dat is je application form, je moet een brief hebben.
Ik nog proberen met die stond niet op het lijstje enne dat heeft die meneer de vorige keer ook niet verteld... Mocht natuurlijk niet baten, want dat had ik toch ook zelf kunnen bedenken dat Moon and Star ltd een brief moet schrijven om voor mij een werkvergunning aan te vragen... En de brief moet een officieel briefhoofd hebben, zeer belangrijk!! En nee, je contact is niet voldoende.....

En zo geschiedde het dat ik net uit naam van Moon en Star een brief, met briefhoofd, heb geschreven om voor mij een werkvergunning aan te vragen. En morgen vol goede moed weer op naar Kumasi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten